Monday, July 6

Cerita Usrah

Usrah makan sate

"Hari ni saya nak belanja makan sate Kajang" beritahu Kak Yati sebaik kami sampai di rumahnya petang itu. Bulan Jun bulan usrah di Ipoh, bulan ini di Seri Iskandar. Memandangkan jarak Ipoh dengan Seri Iskandar lebih kurang 40km maka terpaksalah bergilir-gilir begitu. "Eh, di Ipoh pun ada sate Kajang ya?"soal saya yang baru tahu tentang kewujudan restoran yang menjual sate Kajang di sekitar Ipoh. Saya dan suami bukannya jenis yang suka explore tempat makan baru. Manalah kami hendak tahu tentang tempat makan yang sedap-sedap.

Selesai solat Maghrib berjamaah kami berlima termasuk Anfaal berkereta ke Restoran D'Serai Sate Kajang. Terletak di kompleks perniagaan berhampiran Jusco dan Tesco Ipoh. Berhampiran juga dengan McDonald's. Lokasi restoran agak tersorok juga. Kalau tidak biasa memang susah hendak jumpa. Konsep restoran dibuat ala-ala kopitiam. Seronok juga sesekali mencuba tempat makan baru apatah lagi kalau orang lain yang belanja kita makan^_^.



Nampak sedap bukan? Secucuk sate RM0.70 sen. Harganya pun sodap.




Selepas menjamu selera kami ke rumah akhawat pula. Tujuan utama adalah untuk menziarah Makcik Mah yang baru beberapa hari selesai menjalani pembedahan membuang ketumbuhan di dalam rahim. Beliau kelihatan masih lemah namun beransur-ansur pulih. Kami mengambil kesempatan bertanya khabar dan berbual-bual sebentar sahaja memandangkan waktu sudahpun pukul 9.30 malam ketika itu. Adab menziarah orang yang sedang sakit tidak boleh berlama-lama untuk memberi ruang kepada orang yang sedang sakit itu untuk berehat. Pulang semula ke rumah Kak Yati kemudiannya saya dan pemastautin-pemastautin Bandar Seri Iskandar memulakan perjalanan pulang yang mengambil masa hampir satu jam. Wah! Penat tetapi memberi kepuasan spiritual. Usrah kali ini benar-benar sesi praktikal.



Usrah makan mee goreng Kak Tah

Kali ini usrah di Seri Iskandar, secara spesifik lagi di UTP. Agenda usrah berlangsung seperti biasa dengan tilawah, kultum, buah tangan daripada naqibah dan pengisian mengikut perancangan. Semak semula silibus usrah. Kami turut berbincang tentang isu semasa berkenaan Michael Jackson yang baru meninggal dunia dan kisah pelajar UTM yang merendam bayi luar nikahnya dalam tin cat. Hari itu Kak Tah yang keletihan sempat juga memasak mee goreng yang spesial hanya dalam masa 15 minit. Ala-ala Naked Chef, Jamie Oliver.






Usrah makan buah

Usrah minggu lepas diadakan di rumah kami. Sudah semestinya Anfaal dan Hanan pun usrah bersama sebab baba juga ada usrah di Ipoh. Mula-mula Anfaal hendak ikut baba tetapi kasihan pula nanti pulang lewat, tidur lewat dan esoknya mesti susah hendak bangun ke tadika. Akhirnya Anfaal tinggal di rumah saja. Giliran saya buat pengisian kali ini. Sambil membentangkan tafsir sambil menyusukan Hanan. Kalau difikirkan memang tidak selesa tetapi perlu sesuaikan dengan keadaan begitu. Yang paling menyeronokkan Anfaal dan Hanan sebab kali pertama makan menggunakan talam. Makan ramai-ramai berkongsi satu talam sahaja. Nasi dan lauk yang kurang sedap pun habis licin. Kemudian Kak Jas bawa rambutan satu plastik dan durian dua biji. Lepas tamat usrah, makan buah-buahan pula. Anak-anak saya yang berdua ini memang gemarkan durian. Saya pula tidak lalu sangat. Makan ikut mood, kalau durian itu nampak sedap baru saya teringin hendak menjamahnya.


Kalau dahulu Anfaal selalu marah-marah sekiranya saya hendak pergi usrah dan pulang lewat. Sekarang lain pula ragamnya, kalau saya hendak pergi usrah dia mesti hendak ikut sama. Iyalah..kalau setiap kali usrah dapat jumpa makcik-makcik yang rajin melayan karenah Anfaal, dapat jalan-jalan dan makan-makan siapa yang tidak suka?

"Jangan kamu perkecilkan sesuatu yang makruf walaupun sekadar bertemu saudaramu dengan wajah yang ceria." (Riwayat Al Hakim dan Al Baihaqi)

No comments: