Tuesday, April 7

Tak Nak Kawan Mama..

Semenjak kebelakangan ini saya selalu keluar ke mesyuarat atau program bersama akhawat. Setiap minggu juga saya akan menghadiri usrah sama ada yang saya ikuti atau yang saya kendalikan bersama anak-anak buah usrah di kolej. Semalam saya pulang dari mesyuarat bersama akhawat di UTP sudah agak lewat juga, hampir jam sebelas malam. Agenda mesyuarat telah bermula sejak sebelum Maghrib lagi. Sebaik sampai di rumah baba memberitahu yang Anfaal sudah mula merajuk. "Anfaal tak nak kawan dengan mama sebab mama balik lambat. Mama ni asyik pergi usrah dengan mesyuarat aje." Itu leteran Anfaal terhadap saya. Waktu itu Hanan sudahpun lelap. Kesian anak-anak mama asyik ditinggalkan. Ini bukan kali pertama Anfaal merajuk. Sememangnya bukan mudah hendak menerangkan kepada anak-anak kecil seperti Anfaal apa sebabnya baba dan mamanya selalu keluar ke program, mesyuarat atau usrah. Tidak mengapalah..saya sentiasa berdoa dan insyaAllah saya yakin suatu hari nanti Anfaal, Hanan dan bakal adik-adiknya juga akan faham kenapa baba dan mamanya selalu perlu ke program, mesyuarat atau usrah. Nanti apabila tiba masanya Anfaal juga perlu pergi program, usrah dan mesyuarat!

Sebenarnya Anfaal pun selalu juga ikut mama pergi program. Foto ini semasa Anfaal saya bawa bersama ke jamuan hari raya di kolej. Di sebelah kami ialah rakan sebilik saya; Kak Liza dan Yah.

Anfaal bersama anak-anak buah usrah saya di kolej semasa mengikuti program ziarah hospital Manjung pada Ramadhan lalu.




No comments: