Thursday, April 2

Teguran Yang Sangat Bererti

Selasa, 24 Mac 2009


"Aduh! Badan rasa seram sejuk semacam aje..kenapa agaknya ya? Mungkin sebab saya mandi malam agaknya semalam kerana pulang lewat selepas usrah. Itulah orang-orang tua selalu berpesan tidak elok mandi malam". Saya teruskan juga kelas dengan pelajar-pelajar HND4 yang cuma 8 orang sahaja pagi itu. Namun selepas jam sepuluh pagi badan semakin lemah pula. Mujur rakan sebilik ada simpan ubat demam. Selepas makan tengahari, 2 biji pil itu saya telan. Alhamdulillah lega sekejap.

Pulang dari kolej selepas taklimat active learning petang itu saya terus menjemput anak-anak di rumah pengasuh dan pulang ke rumah. Baba masih belum sampai dari maktab. Biasalah tu selalunya memang kami anak-beranak akan tiba dulu di rumah. Masa berkualiti dengan anak-anak tidak saya persiakan. Seperti biasa saya akan bertanyakan aktiviti Anfaal di sekolah tadikanya sambil menyusukan Hanan dan melayan mereka bermain. "Eh! Mama! Apa tu? Macam Hanan punya dulu je.." Anfaal menegur tanda aneh di badan saya. Eh! Ya tak iye la..Puas saya belek-belek tanda itu. Nampaknya bukan satu tetapi ada beberapa biji tanda yang sama di bahagian lain. Ya Allah ya Rabbi.. saya kena chicken pox ke ni?



Rabu, 25 Mac 2009


Biji-biji berair mula kelihatan di pipi dan hidung saya tetapi tidak begitu ketara. Saya masuk juga kelas HND3 pagi itu namun dengan berhati-hati, takut pula saya menjadi penyebar virus kepada pelajar-pelajar saya. Selesai kelas saya terus ke klinik kerana badan saya sudah mula panas. Saya diberi MC, disuruh berehat dan dinasihatkan tidak kembali ke pejabat kerana berada dalam fasa highly contagious dan suhu badan saya tinggi.



Hari ini


Sudah lebih kurang seminggu saya berehat di rumah. Empat hari pertama saya menghidap demam yang teruk. Demam panas tetapi menggigil kesejukan. Terpaksa mengambil ubat antiviral 5 kali sehari sehingga gastrik saya muncul pula kesan ubat itu. Saya tidak boleh tidur pada waktu malam. Terasa gatal, miang dan sakit-sakit seluruh badan. Kelenjar bengkak dan sakit kepala tidak boleh baring. Baru saya tahu rupanya chicken pox di kalangan dewasa sangat berbahaya dan boleh membawa maut. Jika virus itu tidak berjaya dibunuh ia mungkin akan berhibernasi di saraf tunjang untuk seumur hidup. Virus itu akan kembali menyerang dalam bentuk penyakit yang digelar kayap ular apabila sistem pertahanan badan kita lemah. Tanggapan yang chicken pox hanya boleh dihidapi sekali seumur hidup juga ternyata salah rupanya. Berkali-kali saya beristighfar dan mengingatkan diri sendiri supaya redha dengan ujian kecil ini. Saya sepatutnya yakin dengan konsep kun fa ya kun dan bukannya konsep sepatutnya saya sudah pernah kena chicken pox maka saya tidak sepatutnya kena lagi. Allahuakbar! Saya anggap ini sebagai teguran dan kifarah dosa daripada Allah S.W.T. Allah menegur saya dan saya bersyukur Allah menegur bukan dengan teguran berat yang tidak mampu saya tanggung.

No comments: