Monday, October 19

Rindu Pada Yang Jauh

"Mokde nak main bola ke tu mama?"
"Taklah..mokde ambil gambar kat situ je"

"Mokde kat mana tu?"

"Kat Manchester la.."
"Manshester? Mokde buat apa kat situ?"

"Mokde belajar kat situ"
"Ooo.." (Konon-kononnya fahamlah tu)


Macam-macam soalan yang diajukan oleh Hanan apabila melihat gambar yang dikirim oleh mokde ni. Kadang-kadang susah juga hendak menerangkan kepada anak-anak saya bahawa emak saudara mereka sekarang berada di suatu tempat yang jauh dari sini. Semasa di kampung Anfaal pula asyik bertanya di mana mokde. "Tak seronokla mokde takde..takde orang nak main dengan Anfaal."
Baru sebulan lebih mokde tidak ada di rumah. Dahulu semasa mokde buat A level di Kuala Lumpur tidak pula kecoh sebut tentang mokde. Boleh jadi sebab waktu itu Anfaal masih kecil, belum ingat sangat tentang emak saudara kesayangannya.

Sekarang kalau ada sahaja e-mel daripada mokde, mesti Anfaal dan Hanan tidak sabar-sabar hendak melihat kalau ada gambar-gambar mokde yang terbaru. Untung ada kemudahan Internet dan telefon yang canggih pada zaman ini. Yang jauh di mata pun tidak terasa. "Anfaal rindukan mokde.." luah Anfaal. "Hanan pun indukan (rindukan) bokde (mokde) uga (juga)" sambung Hanan pula. Bukan Anfaal dan Hanan saja yang rindukan mokde, mama pun rindukan mokde. Opah apatah lagi. Semoga mokde jadi muslimah yang solehah dan dapat menyumbang kepada agama, bangsa dan negara selepas tamat pengajian di sana kelak.

Pemandangan dari tingkap rumah mokde. Daun-daun pokok sedang berguguran.



Mokde dengan kawan-kawannya. Macam rusa masuk kampung..=)


1 comment:

Angahbaek said...

comeinyaa anfaal & hanan